پمپ سيرکولاتور و کاربرد آنها
نوشته شده توسط : حسین شجاعی

وجود صنعت و تکنولوژی همواره با هدف آسایش مورد توجه بشر بوده است. یکی از صنایع حیاتی در زندگی شهری و صنعتی امروز ما صنعت تأسیسات ساختمان است. اگر با صنعت تأسیسات ساختمان آشنا باشید، احتمالاً نام پمپ را به عنوان یکی از تجهیزات مرتبط با شبکه آبرسانی و موتورخانه ساختمان شنیده اید. از آنجایی که آبرسانی به واحدهای بالای آپارتمان در زمان های افت فشار آب شهری، نیاز به نیرویی دارد که آب را از طریق لوله به سمت بالا هدایت کند، نیازمند تجهیزاتی از این جنس هستیم که بتواند در مدار شبکه آبرسانی قرار گیرد و این افت فشار را جبران کند. 

 پمپ‌ها انواع مختلفی  دارند که هرکدام ويژگي‌ها و کاربردهاي متفاوتي دارند.

اما يکي از متداول‌ترين پمپ‌ها که کاربرد زيادي در صنايع دارد، پمپ سيرکولاتور يا سيرکوله است. به‌طور کلي، سيرکوله به معناي چرخش و گردانيدن است. بنابراين، طبيعي است که پمپ سيرکولاتور هم وظيفه‌ي گرداندن سيال (آب گرم و يا آب سرد) را در سيستم‌هاي مختلف مثل سيستم حرارت مرکزي ساختمان و يا سيستم تهويه مطبوع بر عهده داشته باشد.

پمپ سيرکولاتور چيست؟

پمپ سيرکولاتور (Circulator Pump)، پمپي است که از آن براي به گردش در آوردن يک سيال درون يک سيکل بسته استفاده مي‌شود. اين پمپ زيرمجموعه‌ي پمپ‌هاي سانتريفيوژ است که سيالات را تا دماي 100 الي 130 درجه سانتيگراد پمپاژ مي‌کند. اين الکترو پمپ‌ها اغلب براي تأمين آب داغ در سيستم‌هاي گرمايش مرکزي و منطقه‌اي، و گردش آب داغ در سيستم‌هاي آب گرم خانگي مثل مدار آب گرم شوفاژ، و يا براي سيرکوله آب، مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

بدنه پمپ‌هاي سيرکولاتور خطي را عموماً از چدن و يا استيل مي‌سازند. پروانه آن‌ها هم از استيل، چدن و برنج ساخته مي‌شود. گفتني است که از هر نوع پمپ سيرکولاتور، بسته به جنس بدنه و پروانه، براي مصارف و کاربري‌هاي مشخصي استفاده مي‌شود.

پمپ‌هاي سيرکولاتور بسيار کم‌صدا کار مي‌کنند و دور موتور آن‌ها چيزي بين 1500 و 3000 دور است. پمپ سيرکولاتور مکش منفي نداشته، مصرف انرژي‌اش بهينه است، و در رده‌بندي مصرف در رده‌هاي A و B قرار مي‌گيرد.

پمپ‌هاي سيرکوله نصب آسان و هزينه‌هاي نگهداري پاييني دارند و تنوع مدل و سايز در آن‌ها بسيار بالا است. پمپ سيرکولاتور را به نام‌هاي پمپ آب در گردش، پمپ آب گرم، پمپ خطي و پمپ سيرکوله هم مي‌شناسند.

پمپ سيرکولاتور چه انواعي دارد؟

پمپ‌هاي سيرکولاتور در انواع زير موجودند:

  • پمپ آب گرم: در مواقعي که براي تأمين آب گرم مصرفي، از مبدل حرارتي و يا از منبع کوئلي آب گرم ايستاده استفاده شود، بايد از يک پمپ آب گرم براي سيرکولاسيون آب گرم شوفاژ استفاده کرد.
  • پمپ برگشت آب گرم مصرفي: اين پمپ با به گردش در آوردن آب گرم در داخل لوله‌ها و مخزن آب گرم، کمک مي‌کند که هميشه آب گرم در نزديک‌ترين نقطه در دسترس باشد.
  • پمپ گردش آب شوفاژ: از اين پمپ‌ها زماني استفاده مي‌شود که به گردش آب گرم در سيستم گرمايش مرکزي و منطقه‌اي و يا به گردش آب در سيستم آب گرم خانگي نياز داشته باشيم.

پمپ‌هاي سيرکولاتور مناسب براي ساختمان‌هاي کوچک و يا متوسط، در انواع خطي و زميني و دور 1450 موجودند. البته اين پمپ‌ها در آب‌رساني، به نسبت پمپ‌هاي مشابه خود، توان کمتري دارند. به‌علاوه پمپ‌هاي سيرکولاتور در انواع کوپلينگ‌دار يا باواسطه، واتاترم يا موتور خشک و بدون واسطه هم موجودند.

براي مطالب بيشتر در زمينه کاربرد پمپ سيرکولاتور به مجله ونداد تجهيز مراجعه کنيد.

 




:: برچسب‌ها: پمپ , پمپ سیرکولاتور , خرید پمپ , انواع پمپ ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: